Recension - Harry Potter och Dödsrelikerna.

Titel: Harry Potter och Dödsrelikerna (Harry Potter, #7).
Författare: J.K. Rowling.
Antal sidor: 783.
Språk: Svenska.
Omläsning: Nej.

Det sista sommarlovet från Hogwarts är snart slut och Harry Potter väntar otåligt på Privet Drive. Medlemmar ur Fenixorden ska komma och hämta honom och föra honom till en säker plats, utan att Voldemort och hans anhängare får reda på vart han tar vägen. Men när han väl kommit i säkerhet - vad ska han göra då? Hur ska Harry kunna utföra den livsfarliga och omöjliga uppgiften som professor Dumbledore har gett honom?

Handling och tankar:
Nu har även jag läst ut alla böcker om den fantastiska trollkarlsvärlden och om Harry Potter, pojken som överlevde.

I överlag är boken helt, helt, fantastiskt, (speciellt Snapes minnen och hans livshistoria), men då dom är på deras horrokruxjakt då de bor på olika ställen i tält tycker jag att det kan bli lite långtråkigt ibland, men annars en helt underbar bok och ett bra avslut på hela serien.

Sen bara älskade jag då Hermione berättade historien om Dödsrelikerna, och även de sista 100/200/300 sidorna, läste dom rakt av utan paus och det brukar jag verkligen aldrig göra. Måste än en gång säga att allting är så sjukt genialiskt, så bra skrivet av Rowling, allting är så planerat, eller vad jag nu ska kalla det. Liksom, hur kunde hon veta all det här då hon skrev första boken, för allt hänger ihop så jävla bra så det är som att hon visste varenda liten detalj då hon skrev första boken så många år tidigare, jag förstår det inte!

Jag måste tyvärr dock säga att jag inte tycker att denna bok är lika mysig som dom tidigare, men det är för att allting är på liv eller död nu, den sista striden, så jag förstår såklart varför även om jag saknar den känslan lite, men då är det bara att ta fram någon av dom andra i och för sig och läsa om på nytt.

Nej, jag är  verkligen inte redo att slitas från Harry Potter och hans magiska värld på långa vägar så jag åkte (vill egentligen skriva for som vi alltid säger här uppe i norrbotten i stället för åkte, i alla fall där jag bor) och hämtade första HP boken hos en kompis som jag precis fått av henne för att börja om med att läsa om Harry Potters äventyr.

Karaktärer:
Denna gång störde jag mig inte alls lika mycket på Ron och Hermione, men det var nog för att Ron inte hade någon att tävla mot på riktigt egentligen då det gällde Hermione, och att dom inte var i skolan så ingen kunde vara bättre än Hermione eller fuska så att hon blev irriterande på det sättet.

Sen Harry Potter - han har alltid varit en bra huvudkaraktär och fortsätter även att vara det i denna!

Betyg:
Väldigt bra bok men ändå inte min favorit av alla!

Dagens citat.

The Fault in Our Stars

Isaac, you look a little... Pardon the double entendre, my friend, but there's something a little worrisome in your eyes. - Augustus

News.

Lite nyheter har det minsan kommit inom filmvärlden medan jag varit borta i Göteborg. Jena Malone har blivit castad som Johanna Mason i Catching Fire (The Hunger Games, #2), Lena Headey som Clarys mamma Jocelyn i TMI och Godfrey Gao som Magnus Bane. Även karaktären Hodge har nu en skådespelare. Så himla kul, längtar massor tills båda filmerna kommer ut!

Recension - Blood Promise.

Titel: Blood Promise (Vampire Academy, #4)
Författare: Richelle Mead.
Antal sidor: 493.
Språk: Engelska.
Omläsning: Ja.

The recent Strigoi attack at St. Vladimir’s Academy was the deadliest ever in the school’s history, claiming the lives of Moroi students, teachers, and guardians alike.

Even worse, the Strigoi took some of their victims with them... including Dimitri. He’d rather die than be one of them, and now Rose must abandon her best friend, Lissa—the one she has sworn to protect no matter what—and keep the promise Dimitri begged her to make long ago.

But with everything at stake, how can she possibly destroy the person she loves most?

Handling och tankar:
Jag gillar att boken utspelas i ett annat land och att man även får ta del av dhampirs som inte jobbar som guardians utan är som en familj. Tyckte det var riktigt mysigt att läsa och känna kärleken från Dimitris familj!

Tycker om denna bok men inte lika mycket som den föregående, tror jag då, har inte riktigt bestämt mig ännu! Sen var det ganska längesen som jag läste ut den så vet inte helt och hållet vilken som är min favorit av de två.

Adrian eller Dimitri? Jag har ingen jäkla aning om vem jag vill. Kan man ta båda?

Det var kul för jag hade glömt bort ganska mycket även om jag minns det mesta av helheten, så jag blev chokad flera gånger under bokens gång vilket uppskattas.

Detta blir en kort recension eftersom jag som sagt läste ut den för ett tag sen och inte minns så mycket av vad jag tyckte om BP.

Karaktärer:
Rose, hon har attityd men på ett bra sätt. Förut var hon den som alltid gjorde saker innan hon tänkte och var ganska omogen men ändå mogen. Jesus vad hon har utveklat sig och jag bara häpnas mer och mer för att det går att växa så mycket som hon har gjort som person. Som Sydney säger i boken - but you also say the right things to people when you have to. And no matter what you say, you can be polite and go out of your way to make people feel good. Jag instämmer till 100%, och glöm inte att Rose = badass as well.

Betyg:

Inlägg.

På lördag, väldigt tidigt, börjar jag bege mig med bil mot Göteborg. Dock är det inte jag som kör eftersom jag inte är 18 ännu men jag och tre tjejkompisar ska dit under Gothia. Vi ska inte spela fotboll utan bara dit och ha kul! Så under tiden tänkte jag länka till tre intressanta inlägg som ni kan läsa då jag är borta.

1. BookrelatedDiskussion: Om att vara INTROVERT! : Pia skrev ett riktigt intressant inlägg om att vara introvert/extrovert. Gå in och läs hennes inlägg för att få reda på vad det betyder och en massa mycket mer saker som öppnar upp ögonen för en!

2. Bladvändaren - Diskussions fråga 6: Skönhetsideal? : Lisa skriver om och skapar en diskussion kring huruvida det finns mycket skönhetsideal i böcker. Riktigt bra läsning det här inlägget och jag rekommenderar er att läsa det!

3. The Never End - Twilight av Stephenie Meyer : Pia skriver en recension om Twilight, men det är inte en vanlig recension utan en då hon verkligen gått in och reflekterat och analyserat över saker och ting. Här är ett utdrag från en liten del av allt hon skrivit så ni ska förstå lite bättre hur recensionen är uppbyggd: "Så i slutet av förra året bestämde jag mig faktiskt för att ta ett grepp om det hela och läsa igenom Twilight ännu en gång, något jag förrän nu inte har gjort på tre år. Jag ville försöka få en uppfattning om vad hela hysterin var frågan om, och dess motstånd. Istället för att bara läsa boken som den är, ville jag försöka analysera den mer, se meningsuppbyggnaderna, utforska karaktärerna och händelserna mer, för att verkligen se vad för bok det är." Gå in och läsa hela alltet, riktigt bra!

The Mortal Instruments official cast.

Nu har vi våran Simon!
Lily Collins as Clary Fray Jamie Campbell Bower as Jace Wayland ▪ Jemima West as Isabelle Lightwood ▪ Robert Sheehan as Simon Lewis

Clockwork Princess.

Här ser ni nu omslaget till Clockwork Princess, den tredje delen i TID serien av Cassandra Clare. Jag har inte tyckt om de två tidigare omslagen i serien särskilt mycket men detta omslag, love it! Bakgrunden, klänningen, boken hon håller i, färgerna tillsammans, halsbandet och så mycket mer! Boken kommer ut den 19 mars 2013.

The Mortal Instruments - City of Bones.

Detta är den officiella filmloggan till den första TMI boken, City of Bones! Äntligen börjar det hända lite saker, och snart drar ju äntligen filminspelningen igång! Det kommer bli så kul då man får reda på fler skådespelare som blivit castade! Sen har det även varit bilder överallt på tumblr på Jamie och Lily som hängt tillsammans i Toronto tror jag det var! Snart allihopa, snart!

hr

My treasure.

Emancipation Proclamation - vad är det?

Jag har skrivit om detta en gång förut men jag känner att jag måste göra det igen. En del kanske känner igen det som slavarnas frigörelse i USA, men det jag pratar om är en fanfic som hade just det namnet. Hade, inte har. Ägaren har raderat fanficen men det går att leta reda på den på andra sidor ändå - fast den där fanficen har gjorts om till en bok som heter Sempre fast som är mycket kortare än pdf filen på datorn som var över 2000 A4-sidor. Sen har den ju såklart redigerats och gjorts mer "lämpligare" för en bok eftersom fanficen var (rated) M, tror jag då i alla fall men är inte säker eftersom jag inte läst boken ännu.

Jag läste EP förra sommaren och jag har aldrig påverkats så mycket av en bok som denna. Ja, en bok, för den påminner mycket mer om det än om en fanfic. Karaktärerna har samma namn som personerna i Twilight, men VÄNTA, där slutar alla liknelser! Eller Rose är tillsammans med Emmett osv., det är väl det som också är samma. Hon som skrev EP valde antagligen just Twilight (hon kunde ha tagit vilken bok som helst) för att de böckerna är så kända. Det här är en "verklighetsbok", alltså ingenting övernaturligt. Alla är människor i denna bok, Bella är en slav och Edwards familj tillhör maffian - och där börjar allting. Det går inte ens att förklara allting som händer i denna berättelse för det är så himla mycket och för att jag inte skulle kunna göra boken rättvisa, man skulle kunna dela in den i fyra böcker om man så vill för att det händer så mycket.

Jag har gråtit, varit full av lycka, blivit sårad, förkrossad och förtvivlad, och så mycket mer av denna bok. Denna fina bok. Som jag sa tidigare har den påverkat mig på ett sätt som ingen bok någonsin gjort förut. Den är inte lik någon annan berättelse, den är sorterad i sin kategori. Både för budskapet och vad den för fram, skrivsättet och alla känslor och för att den är så annorlunda på sitt egna lilla vis.

Som jag skrev i nått av styckena så har denna fanfiction gjorts om till en bok. Författaren har skrivit om allting från början och säger själv att man inte ska tro att det är exakt samma bok med endast namnbyten. Den är naturligtvis mycket kortare än fanficen och annorlunda ändå även om det är samma koncept. Jag har själv inte läst den ännu men den har varit på min att köpa lista ändå sedan det kom ut information om boken. Sempre - J.M. Darhower är namnet och författaren. Länk till bokens hemsida. Även om det är samma fast annorlunda tror jag aldrig att den kommer kunna vara i närheten av lika bra som EP, men jag hoppas att jag kommer älska den ändå. Jag rekommenderar STARKT att läsa denna underbara historia av Kharizzmatik (här är en länk till en sida där ni kan kommentera med eran mail att ni vill ha EP för då sickar en som heter Debbie den till er), för det säger jag bara - den kommer säkert förändra er också och den kommer definitivt sätta sig fast i era hjärnor för en lång tid framåt!

Det jag försöker få sagt med detta inlägg är att LÄS DEN! Läs den, läs den, läs den. Den är så värd allas tid. Varenda sida är guld. Jag hade tänkt lägga ut här vad jag skrev om EP på goodreads direkt efter jag var färdig med fanficen men märker nu att det tagits bort och att jag tydligen inte ens läst boken enligt GR, men jag kommer ihåg att det endast var positiv kritik och att jag kände mig tom efteråt - för att jag fått vara med och uppleva så mycket och att det nu var slut. Jag ville inte lämna deras liv. Denna fantastiska berättelse. ♥

Ursäkta för långt inlägg.

I min bokhylla: K.

På bilden är det fem böcker men egentligen har jag sex böcker på K i min bokhylla (boklåda). Keeping the Moon av Sarah Dessen är utlånad till en kompis för tillfället så den saknas på bilden. Kitty böckerna och en prinsessas dagbok (den tredje och fjärde delen är i samma bok och det är den tredje som börjar på K) läste jag då jag var mindre så kan inte ge någon kommentar om dem och Kaninhjärta har jag inte läst ännu!

Recension - Harry Potter och Halvblodsprinsen.

Titel: Harry Potter och Halvblodsprinsen (Harry Potter, #6).
Författare: J.K. Rowling.
Antal sidor: 658.
Språk: Svenska.
Omläsning: Nej.

Det är mitt i sommaren och i sitt sovrum hemma hos familjen Dursley väntar Harry Potter nervöst på ett besök av Professor Dumbledore. Senast de sågs var den där hemska dagen på Trolldomsministeriet då Dumbledore duellerade med Lord Voldemort. Men varför kommer professorn nu? Vad är det som inte kan vänta tills terminen börjar om ett par veckor? Harry Potters sjätte år på Hogwarts blir dramatiskt och andlöst spännande.

Handling och tankar:
Denna bok är otroligt bra och detta är en serie där böckerna är otroligt mycket bättre än filmerna om än jag älskar filmerna också! Jag önskar dock att jag inte hade sett de två (eller ja, tre blir det ju) sista filmerna innan jag läste denna bok eftersom då skulle allting ha kommit som en chock, nu vet jag det redan och då blir det inte lika whaat?? som det annars skulle ha blivit och det skulle inte ha skadat om jag hade fått vara med om den känslan! Dock tycker jag ändå att allting är grymt bra gjort/skrivet och riktigt genomtänkt och jag kan än en gång inte hålla mig från att skriva att Rowling är ett geni! En helt galen, grym, bra, mysig, underbar, hemsk, älskvärd och så mycket mer bok!

Detta är en mörkare bok än dess föregångare. Det är som att varje bok bli mörkare och mörkare än tidigare. Hur bra som helst men den där mysiga känslan fösvinner lite eftersom det nu inte är något mer "tryggt" med boken, dock gör det ingenting eftersom om man vill ha den känslan är det bara att läsa om någon av de tidigare böckerna i serien, men man märker att det är väldigt nära till den sista kampen nu!

Boken är även väldigt intressant för man vill bara veta mer och mer om allt kring Voldemort och Draco och horrokruxer osv! Nu kan jag inte vänta på att få lägga händerna på nästa bok!

Karaktärer:
Harry tycker jag som vanligt om och jag börjar fatta mer och mer tyckte för Ginny. Hermione stör jag mig på nästan hela tiden, men det finns vissa stunder då även hon är okej! Ron kan också vara irriterande ibland, då han hamnar 'utanför' eller då han och Hermione bråkar, även om man kan förstå en del saker till viss del varför, men det blir ändå lite irriterande!

Film-Luna tycker jag faktiskt mer om än bok-Luna, men det är nog för att Evanna Lynch är en så himla bra skådespelare och jag tycker det kommer fram tydligare i filmen att hon är en helt genomcool person som inte bryr sig om vad andra tycker speciellt mycket, på ett bra sätt då!

Betyg:

Recension - Across the Universe.

Titel: Across the Universe (Across the Universe, #1).
Författare: Beth Revis.
Antal sidor: 398.
Språk: Engelska.
Omläsning: Nej.

Amy and her parents believe they will wake up on a new planet, Centauri-Earth, three hundred years in the future. But fifty years before Godspeed's scheduled landing, cryo chamber 42 is mysteriously unplugged, and Amy is violently woken from her frozen slumber.

Someone tried to kill me.

Now, Amy is caught inside a tiny world where nothing makes sense. Godspeed's 2,312 passengers have forfeited all control to Eldest, a tyrannical and frightening leader. And Elder, Eldest's rebellious teenage heir, is both fascinated with Amy and eager to discover whether he has what it takes to lead.

Amy desperately wants to trust Elder. But should she put her faith in a boy who has never seen life outside the ship's cold metal walls? All Amy knows is that she and Elder must race to unlock Godspeed's hidden secrets before whoever woke her tries to kill again.

Handling och tankar:
Det var en seg början till en bok jag väntat på att få läsa väldigt länge och den var inte riktigt lika bra som jag trodde att AtU skulle vara. Något som däremot är på plussidan är omslaget - love it, och även titeln och att jag inte läst om något sånt här förut.

Det var inte förens sida 310 något som jag tyckte att boken började bli riktigt intressant och innan det är det bara små stycken som är roliga att läsa enligt mig. Så lite för seg och ointressant bok för mig, även om den var väldigt intressant och spännande de sista 80/90 sidorna!

"Mördaren" - man hade en liten aning om vem det kunde vara men samtidigt gjorde Revis det inte självklart för läsaren men hon gjorde det inte 'hemligt' heller. Det fanns en del personer som man gissade på och i alla fall jag listade ut ganska snabbt hur allt låg till och vem det kunde vara.

Jag vet inte riktigt om jag kommer läsa vidare böckerna i denna serie eller inte. Känns inte som att det är så mycket som lockar mig, även om boken inte var dålig. Samtidigt är jag sugen på att läsa vidare för att få veta ifall de någonsin kommer fram till den nya planeten och vad som väntar dem där - hur det ser ut, vad som finns där, deras tankar första gången de ser planeten in real life och hur de "vänjer" sig till den nya planeten och skillnader mellan den och jorden osv.

Jag märkte precis att i det löstagbara omslaget är det en modell/figur av Godspeed där i så man får se hur hela skeppet ser ut! Kul!

Karaktärer:
Jag läste ut denna bok för ett tag sedan så jag har ju inte "färskt" i minnet vad jag tycket om karaktärerna förutom att det inte var någon speciell jag föll för. Det var inte platta karaktärer på något sätt, men det var ingen som jag tyckte mer om, förutom möjligtvis Elder lite mer än de andra, men inte mycket. Jag tycker det var intressant att läsa ur hans synvinkel då han började förstå att livet egentligen inte är som han alltid trott.

Betyg:

Månadsläsning - juni.

Lästa böcker: 5
Omlästa: 2
Engelska: 4
Svenska: 1
Antal sidor: 2721 (867 sidor mer än i maj)

Bästa bok (ej omläsningar):
Harry Potter och Fenixorden.

Läst:
Harry Potter och Fenixorden - J.K. Rowling [X]
City of Glass - Cassandra Clare [X] (omläsning)
Shadow Kiss - Richelle Mead [X] (omläsning)
Just Listen - Sarah Dessen [X]
Across the Universe - Beth Revis

Tankar: Det hade kunnat vara bättre på läsfronten men i och för sig så jobbar jag ännu, har endast fem dagar kvar av sommarjobbet nu så snart får jag full tid till att läsa när jag vill. Jag vill fortfarande läsa om CoFA och sedan CoLS. Håller på med den sjätte HP boken och sen vill jag även hinna med den sista och även de tre sista VA böckerna!