Recension - Harry Potter och Halvblodsprinsen.

Titel: Harry Potter och Halvblodsprinsen (Harry Potter, #6).
Författare: J.K. Rowling. 
Antal sidor: 658.
Språk: Svenska.
Omläsning: Nej.
 
Det är mitt i sommaren och i sitt sovrum hemma hos familjen Dursley väntar Harry Potter nervöst på ett besök av Professor Dumbledore. Senast de sågs var den där hemska dagen på Trolldomsministeriet då Dumbledore duellerade med Lord Voldemort. Men varför kommer professorn nu? Vad är det som inte kan vänta tills terminen börjar om ett par veckor? Harry Potters sjätte år på Hogwarts blir dramatiskt och andlöst spännande.
 
Handling och tankar:
Denna bok är otroligt bra och detta är en serie där böckerna är otroligt mycket bättre än filmerna om än jag älskar filmerna också! Jag önskar dock att jag inte hade sett de två (eller ja, tre blir det ju) sista filmerna innan jag läste denna bok eftersom då skulle allting ha kommit som en chock, nu vet jag det redan och då blir det inte lika whaat?? som det annars skulle ha blivit och det skulle inte ha skadat om jag hade fått vara med om den känslan! Dock tycker jag ändå att allting är grymt bra gjort/skrivet och riktigt genomtänkt och jag kan än en gång inte hålla mig från att skriva att Rowling är ett geni! En helt galen, grym, bra, mysig, underbar, hemsk, älskvärd och så mycket mer bok!
 
Detta är en mörkare bok än dess föregångare. Det är som att varje bok bli mörkare och mörkare än tidigare. Hur bra som helst men den där mysiga känslan fösvinner lite eftersom det nu inte är något mer "tryggt" med boken, dock gör det ingenting eftersom om man vill ha den känslan är det bara att läsa om någon av de tidigare böckerna i serien, men man märker att det är väldigt nära till den sista kampen nu!
 
Boken är även väldigt intressant för man vill bara veta mer och mer om allt kring Voldemort och Draco och horrokruxer osv! Nu kan jag inte vänta på att få lägga händerna på nästa bok!

Karaktärer:
Harry tycker jag som vanligt om och jag börjar fatta mer och mer tyckte för Ginny. Hermione stör jag mig på nästan hela tiden, men det finns vissa stunder då även hon är okej! Ron kan också vara irriterande ibland, då han hamnar 'utanför' eller då han och Hermione bråkar, även om man kan förstå en del saker till viss del varför, men det blir ändå lite irriterande!
 
Film-Luna tycker jag faktiskt mer om än bok-Luna, men det är nog för att Evanna Lynch är en så himla bra skådespelare och jag tycker det kommer fram tydligare i filmen att hon är en helt genomcool person som inte bryr sig om vad andra tycker speciellt mycket, på ett bra sätt då!
 
Betyg:
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback