Recension - Harry Potter och Fenixorden.

Titel: Harry Potter och Fenixorden (Harry Potter, #5).
Författare: J.K. Rowling.
Antal sidor: 1001.
Språk: Svenska.
Omläsning: Nej.

Harry Potter har fått nog. Sommarlovet hos Dursleys har varit värre än någonsin. Hans bästa vänner verkar inte bry sig om honom, han har inte fått några nyheter från trollkarlsvärlden på hela sommaren och han riskerar dessutom att bli relegerad. När Harry väl återvänder till Hogwarts för sitt femte år är ingenting som det brukar vara, och den stora frågan är: När ska Lord Voldemort slå till igen?

Handling och tankar:
En magisk upplevelse! 1000 sidor men det kändes snarare som 50 eftersom de gick så fort att läsa den. Älskar språket, karaktärerna, känslan man får då man läser HP och så mycker mer! Helt enkelt en perfekt bok, och jag menar det verkligen.

Som jag sa i min recension om den flammande bägaren så är det inte en enda sida som är tråkig eller ointressant i den här heller. Då är den stora frågan hur man kan lyckas med det om en bok innehåller 1001 sidor? Jag har då ingen aning men J.K. Rowlings böcker är utmärkta exempel!

Rowling är även otroligt duktig på att skriva ur en killes synvinkel. Det är väldigt trovärdigt och det känns som att det är en kille själv som har beskrivit Harry eftesom det är så likt! Måste även få ta upp Umbridge och att jag nästan aldrig hatat någon så mycket som henne. Ville/vill bara att hon ska slänga sig i väggen och ramla i ett hål och dö! Det jag vill få fram med detta är att Rowling verkligen får ens känslor att gå från toppen till botten och tvärtom, från riktig lycka till rent hat! Hon påverkar en på flera olika sätt, precis så som det ska vara.

Jag väntar fortfarande på att få ett brev från Hogwarts som kommer med en uggla om att jag blivit antagen. Vill verkligen gå på Hogwarts och få uppleva denna fantastiska värld! Behöver det - nu.

Karaktärer:
Harry - han tycker jag om väldigt mycket! Han är pålitlig, omtänksam, smart och ja, vet inte hur jag ska beskriva honom riktigt. Harry är inte en som jag skulle vilja ha ett förhållande med, utan i stället skulle jag verkligen vilja ha honom som en bästa vän. Det kanske förklarar lite?
Hermione - smart och omtänksam men lite irriterande. Tycker om hon för det mesta men ibland är det lite inslag då jag bara tycker att hon är jobbig!
Dobby, Dobby, Dobby. Ååh så söt. Vill bara ta upp honom och gosa med honom och krama lille Dobbymannen.
  
Betyg:



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback