Recension - Across the Universe.

Titel: Across the Universe (Across the Universe, #1).
Författare: Beth Revis.
Antal sidor: 398.
Språk: Engelska.
Omläsning: Nej.

Amy and her parents believe they will wake up on a new planet, Centauri-Earth, three hundred years in the future. But fifty years before Godspeed's scheduled landing, cryo chamber 42 is mysteriously unplugged, and Amy is violently woken from her frozen slumber.
 
Someone tried to kill me.
 
Now, Amy is caught inside a tiny world where nothing makes sense. Godspeed's 2,312 passengers have forfeited all control to Eldest, a tyrannical and frightening leader. And Elder, Eldest's rebellious teenage heir, is both fascinated with Amy and eager to discover whether he has what it takes to lead.
 
Amy desperately wants to trust Elder. But should she put her faith in a boy who has never seen life outside the ship's cold metal walls? All Amy knows is that she and Elder must race to unlock Godspeed's hidden secrets before whoever woke her tries to kill again.
 
Handling och tankar:
Det var en seg början till en bok jag väntat på att få läsa väldigt länge och den var inte riktigt lika bra som jag trodde att AtU skulle vara. Något som däremot är på plussidan är omslaget - love it, och även titeln och att jag inte läst om något sånt här förut.
 
Det var inte förens sida 310 något som jag tyckte att boken började bli riktigt intressant och innan det är det bara små stycken som är roliga att läsa enligt mig. Så lite för seg och ointressant bok för mig, även om den var väldigt intressant och spännande de sista 80/90 sidorna!
 
"Mördaren" - man hade en liten aning om vem det kunde vara men samtidigt gjorde Revis det inte självklart för läsaren men hon gjorde det inte 'hemligt' heller. Det fanns en del personer som man gissade på och i alla fall jag listade ut ganska snabbt hur allt låg till och vem det kunde vara.
 
Jag vet inte riktigt om jag kommer läsa vidare böckerna i denna serie eller inte. Känns inte som att det är så mycket som lockar mig, även om boken inte var dålig. Samtidigt är jag sugen på att läsa vidare för att få veta ifall de någonsin kommer fram till den nya planeten och vad som väntar dem där - hur det ser ut, vad som finns där, deras tankar första gången de ser planeten in real life och hur de "vänjer" sig till den nya planeten och skillnader mellan den och jorden osv.
 
Jag märkte precis att i det löstagbara omslaget är det en modell/figur av Godspeed där i så man får se hur hela skeppet ser ut! Kul!

Karaktärer: 
Jag läste ut denna bok för ett tag sedan så jag har ju inte "färskt" i minnet vad jag tycket om karaktärerna förutom att det inte var någon speciell jag föll för. Det var inte platta karaktärer på något sätt, men det var ingen som jag tyckte mer om, förutom möjligtvis Elder lite mer än de andra, men inte mycket. Jag tycker det var intressant att läsa ur hans synvinkel då han började förstå att livet egentligen inte är som han alltid trott.

Betyg:


Kommentarer
Anna - Boktycke

Har hade den här boken i hyllan ett tag så jag ska väl försöka läsa den snart. Har sett så blandade recensioner om den att jag inte vet vad jag har att förvänta mig. Fast på ett sätt så är det ju bra för det är lättare att bli överraskad av en bok när man inte har så höga förväntningar :)

Svar: Precis! Jag hade för det mesta bara sett riktigt positiva recensioner om denna bok så det är ju såklart en av anledningar till att den inte var lika bra som den hade kunnat vara! :)
Sanna Öhman

2012-07-02 @ 17:31:08
URL: http://boktycke.se
Petra

Tycker du ska ge nästa bok en chans, den är såååå
mycket bättre. :)

Svar: Då måste jag nästan göra det om den är bättre som du säger, för jag tyckte ju att slutet var riktigt bra! :)
Sanna Öhman

2012-07-03 @ 12:49:47
URL: http://petrasbokblogg.blogspot.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback