Recension - The Perks of Being a Wallflower.

Titel:The Perks of Being a Wallflower.
Författare: Stephen Chbosky.
Antal sidor: 231.
Språk: Engelska.
Omläsning: Nej.
 
Standing on the fringes of life... offers a unique perspective. But there comes a time to see what it looks like from the dance floor.
 
This is the story of what it's like to grow up in high school. More intimate than a diary, Charlie's letters are singular and unique, hilarious and devastating. We may not know where he lives. We may not know to whom he is writing. All we know is the world he shares. Caught between trying to live his life and trying to run from it puts him on a strange course through uncharted territory. The world of first dates and mixed tapes, family dramas and new friends. The world of sex, drugs, and The Rocky Horror Picture Show, when all one requires is that perfect song on that perfect drive to feel infinite.
 
Handling och tankar:
Jesus, hur ska man förklara den här boken? Och jag menar detta på ett positivt sätt. Jag kan då säga att det kommer inte vara som någonting ni tidigare läst. Läser man baksidetexten på boken så hör man redan där att denna bok är något alldeles annorlunda och speciellt. För mig är det en väldigt tankeväckande bok.
 
I walk around the school hallways and look at the people. I look at the teachers and wonder why they're here. Not in a mean way. In a curious way. It's like looking at all the students and wondering who's had their heart broken that day.. or wondering who did the heart breaking and wondering why.
 
Jag förstår vad alla gillar med den så mycket, och det är en otroligt fin livsberättelse, det är det verkligen. Dock tycker jag nog inte riktigt att den är lika fantastisk som alla andra verkar tycka, om än jag tycker att den är ganska så fantastisk ändå. Jag vet inte riktigt vad jag ska sätta fingret på som gör att jag tycker så, men någonting är det. Och på tal om allt och inget, den där Charlie, jesus vad jag tycker om honom, även om han är sådär speciell på sitt lilla vis.
 
Jag gillar hur boken är skriven och jag tyckte faktiskt om brevformen mycker mer än jag trodde att jag skulle göra. Fast det gäller kanske för det mesta bara denna bok, but still. Man får verkligen veta hur Charlie tänker och hur han påverkas av allting och hans personlighet, som ändå är rätt så gullig på ett konstigt vis.
 
Det finns även väldigt många fina citat i boken, som jag tänkte dela med mig av här:
 
"We accept the love we think we deserve."
 
"And in that moment, I swear we were infinite."
 
"When I was driving home, I just thought about the word 'special.' And I thought the last person who said that about me was my aunt Helen. I was very grateful to have heard it again. Because I guess we all forget sometimes. And I think everyone is special in their own way. I really do."
 
Jag säger det redan här, men jag kommer inte ge boken något betyg, i stället får ni trailern till filmen, som är otroligt fin!

Karaktärer:
Charlie har jag redan nämt några gånger nu. Han är inte som dom där vanliga huvudkaraktärerna som man ofta läser om, utan han är alldeles egen. Ofta tycker jag synd om honom då han känner som han känner, men samtidigt är han ändå lycklig väldigt ofta och gör saker, även om det är väldigt vanliga saker, men får dom att låta så speciella och betydelsefulla för att han får göra det med dom han gillar som gör att jag också vill göra det! Jag gillar sättet Charlie är så ärlig på, även om det inte är det vanligaste sättet, men det är för att det är just han som jag gillar det. Hade det varit någon annan person hade jag nog inte gillat om dom var så ärliga.
 
Det verkar vara ett så härligt gäng det där, som Charlie är med. Bryr sig inte om vad andra tycker och är verkligen sig själva till fullo och lyckas skapa varenda litet ögonblick till minnen.
 
Trailer till filmen:
 


Kommentarer
Anna - Boktycke

Jaa, den är riktigt bra. Tyckte först inte att den var så fantastisk men i slutet så älskade jag den!

2012-09-12 @ 19:37:26
URL: http://boktycke.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback