Recension - The Maze Runner.

Titel: The Maze Runner (Maze Runner, #1).
Författare: James Dashner.
Antal sidor: 374.
Språk: Engelska.
Omläsning: Nej.
 
When Thomas wakes up in the lift, the only thing he can remember is his first name. His memory is blank. But he’s not alone. When the lift’s doors open, Thomas finds himself surrounded by kids who welcome him to the Glade—a large, open expanse surrounded by stone walls.

Just like Thomas, the Gladers don’t know why or how they got to the Glade. All they know is that every morning the stone doors to the maze that surrounds them have opened. Every night they’ve closed tight. And every 30 days a new boy has been delivered in the lift.

Thomas was expected. But the next day, a girl is sent up—the first girl to ever arrive in the Glade. And more surprising yet is the message she delivers.

Thomas might be more important than he could ever guess. If only he could unlock the dark secrets buried within his mind
.
 
Handling och tankar:
Otroligt bra bok kan jag börja med att säga! Minst sagt väldigt intressant och mycket spänning får man ta del av. The Maze Runner är en bok som väldigt många har hyllat så såg verkligen fram emot att få läsa den och jag blev minst sagt inte besviken!
 
Alltså så himla hemskt om man skulle vakna upp som alla i The Glade har gjort och bara komma ihåg sitt namn. Jag skulle verkligen vara livrädd! Samtidigt som det händer i boken, då Thomas vaknar upp, så startar ens nyfikenhet på en gång. Man vill bara veta på en gång hur han har kommit dit, vad som hänt och vad han blivit utsatt för!
 
Dashner är en väldigt bra författare. Han lyckas hålla igång spänningen hela tiden och får allting att låta och verka så himla trovärdigt. Visste inte vad jag skulle göra förutom att läsa vidare då man inte fick veta saker och allting var ett enda stort mysterium. Sen kom dom där glimtarna ibland då Thomas kom ihåg någonting och då blev man bara ÄNNU MER nyfiken! LÄS BLÄDDRA LÄS BLÄDDRA.
 
Då man läste dök det bara upp fler och fler frågor i ens huvud. Vad är fel? Vem ligger bakom allt och har skapat detta? Hur klarar man ut allting? Och framför allt VARFÖR? Frågor frågor frågor, blev galen (på ett bra sätt) för jag ville veta allting på en gång.

Karaktärer:
Thomas tycker jag är en väldigt intressant karaktär. Det var som sagt spännande då han fick glimsar om saker och kom ihåg någon liten dutt av det här och det där. Att man får veta att det är någonting speciellt med honom men inte riktigt vad.
 
Kan jag också få säga att det för en gångs skull var en tjejkaraktär med fina kläder på sig? Eller moderna/mer normala om jag säger så. De flesta böcker jag läser (både dom som är nutid och dåtid) har tjejkaraktärer med fula kläder och inte alls moderna för den tiden heller. Så en manlig författare med bra smak - grattis James Dashner!
 
Betyg:

 


Kommentarer
Uggsdotter - en bokblogg

Jag måååste läsa den här! :)

2012-09-09 @ 19:04:23
URL: http://uggsdotter.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback