Recension - Harry Potter och Hemligheternas kammare.

Titel: Harry Potter och Hemligheternas kammare (Harry Potter, #2).
Författare: J.K. Rowling.
Antal sidor: 427.
Språk: Svenska.
Omläsning: Ja.
 
Sommarlovet är äntligen över! Harry Potter har längtat tillbaka till sitt andra år på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom. Men hur ska han stå ut med den nye, omåttligt mallige professor Lockman? Vad döljer Hagrids förflutna? Och vem är egentligen Missnöjda Myrtle?
 
De verkliga problemen börjar när någon, eller något, förstenar den ena Hogwarteleven efter den andra. Är det Harrys största fiende, Draco Malfoy, som ligger bakom? Eller är det den som alla på Hogwarts misstänker - Harry Potter själv?
 
Handling och tankar:
Jag har suttit länge och funderat på vad jag ska skriva i denna recension, men jag har surfat runt lite och kollat vad andra skrivit för att själv få lite idéer som jag kan ta med. Deras saker blandade med mina.
 
Det är fortfarande ett ungdomligt språk, väldigt lättläst men ett språk jag väldigt mycket tycker om och ett som gör att den mysiga känslan man får då man läser de första böckerna ökar. Jag längtar tills jag kommer läsa alla böckerna på originalspråket, kommer bli awesome.
 
Jag måste även ta med att nu då man läser om boken/böckerna så lägger man märke till en massa smådetaljer som man inte alls tänkt på tidigare och t. ex. varje gång Snape gör något så tänker jag hela tiden på orsakerna till varför han gör som han gör.
 
Allting i boken är så himla realistiskt - eller Rowling får det att verka helt realistiskt vilket gör att allting blir så himla verkligt och trovärdigt vilket i sin tur gör allting till en fantastisk berättelse, om än det är så mycket mer än bara det som göra serien så otroligt bra.
 
Karaktärer:
Jag har inte så mycket att säga om huvudkaraktärerna - lika modiga som i första och än så länge så stör jag mig inte på varken Ron eller Hermione.
 
Fy vad jag hatar Dracos pappa alltså! Snälla - kan han inte bara gå och dö, avada kedavra. Och lille dobby, fy vad han är gullig, och god vad jag tycker synd om honom ändå tills slutet av boken.
 
Betyg:


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback