Recension - Catching Fire.

Titel: Catching Fire (The Hunger Games, #2).
Författare: Suzanne Collins.
Antal sidor: 391.
Språk: Engelska.
Omläsning: Ja.

Against all odds, Katniss has won the Hunger Games. She and fellow District 12 tribute Peeta Mellark are miraculously still alive. Katniss should be relieved, happy even. After all, she has returned to her family and longtime friend, Gale. Yet nothing is the way Katniss wishes it to be. Gale holds her at an icy distance. Peeta has turned his back on her completely. And there are whispers of a rebellion against the Capitol - a rebellion that Katniss and Peeta may have helped create.

Much to her shock, Katniss has fueled an unrest she's afraid she cannot stop. And what scares her even more is that she's not entirely convinced she should try. As time draws near for Katniss and Peeta to visit the districts on the Capitol's cruel Victory Tour, the stakes are higher than ever. If they can't prove, without a shadow of a doubt, that they are lost in their love for each other, the consequences will be horrifying.


Handling och tankar:
Aah, galet, galet! Vet inte riktigt hur jag ska börja för att kunna beskriva boken på rätt sätt. Än en gång lyckas Collins överraska läsaren med sitt underbara språk och med sina otroliga idéer. Vart får hon allting ifrån är ju frågan? Även om det var en omläsning var jag minst lika insugen i boken som första gången!

Som jag skrev i min recension om The Hunger Games så älskar jag att hon slutar nästan alla kapitel med cliffhangers. Det är inte många författare som gör det, i alla fall inte i de böcker som jag läst, och enligt mig är det så otroligt uppskattat eftersom det gör att jag bara gillar just den boken ännu mer. Det vill säga om dom lyckas göra det på ett bra sätt förstås!

Än en gång för vi följa med Katniss till The Capitol och få ta del av alla Cinnas underbara outfits som han gör till Katniss. Gillar verkligen relationen mellan dom två, och som jag sa: Katniss kläder som Cinna gör åt henne inför intervjuer och lite större event! Vi får även veta lite mer om hur det är i andra distrikt, vilket jag tycker om.

På tal om The Capitol. President Snow och alla, hur tänker dom egentligen? Så himla sjuka! De har ju endast spelen, och människor indelade i olika distrikt och gör så att dom svälter och allt det där för att visa sin makt. Fy!! Här får ni ett citat som jag reagerade på, som passar in här: "Not only are we in the districts forced to remember the iron grip of the Capitol's power each year, we are forced to celebrate it"


Karaktärer:
Jag tog ju upp Katniss i min recension om THG, och jag tycker ganska mycket likadant nu som jag tyckte i slutet av den boken. Det är samma med Peeta, tycker ganska mycket likadant som sist. Däremot kan jag ta upp en annan person här: FINNICK! Ååh, vad jag älskar honom! Först tror man att han är på ett sätt på grund av huvudstaden, innan man får veta vem han egentligen är. Helt älskvärd person!! FINNICK FINNICK FINNICK! 

Övrigt:
Jag har ingen aning om vilket team jag är på! Jag vill att Katniss ska kunna vara med båda på något sätt, göra båda lyckliga. Så sjukt jobbigt alltså!

Betyg:


 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback