Recension - Champion.

Titel: Champion (Legend, #3)
Författare: Marie Lu.
Antal sidor: 369.
Språk: Engelska.
Omläsning: Nej.

June and Day have sacrificed so much for the people of the Republic—and each other—and now their country is on the brink of a new existence. June is back in the good graces of the Republic, working within the government’s elite circles as Princeps-Elect, while Day has been assigned a high-level military position.

But neither could have predicted the circumstances that will reunite them: just when a peace treaty is imminent, a plague outbreak causes panic in the Colonies, and war threatens the Republic’s border cities. This new strain of plague is deadlier than ever, and June is the only one who knows the key to her country’s defense. But saving the lives of thousands will mean asking the one she loves to give up everything.

Handling och tankar:
Kärlekshistorian i denna bok är riktigt bra! Den är svår, men så fin. Både Day och June är riktigt starka karaktärer, men ändå är det inte småtjaffs och gräl hela tiden för ingenting utan detta är perfekt. Precis så som jag vill ha det. Marie Lu har verkligen lyckats!

Boken var riktigt bra och det var svårt att sluta läsa. Jag tycker även det var riktigt intressant då man fick ta del av lite fler länder och hur det var där - hur dom tänkte och all teknik. Sen var det intressant att få höra historian också om hur samhället hade blivit som det då var "idag" i boken. Så bra karaktärer, intressant samhälle och spännande handling. Peerfect.

Åh epilogen var så fin. Det började rinna en liten tår där i slutet. Så fint så fint så fint. Detta är ingen cheesy berättelse enligt mig utan denna är unik. Och så så bra.

Karaktärer:
Jag älskar både June och Day och jag tycker det är intressant att läsa då dom är så smarta, då June verkligen kan läsa andra människor och då man får vara med hur hon tänker. Samma med Day. Så som hon har lyckats med allt annat Marie Lu så har hon även lyckats med sina karaktärer väldigt bra. Man lider med dom, känner deras smärta och sorg samtidigt som man känner deras lycka. Jag kan inte säga det nog men deras kärlek är så fiiiiiin. Man uppskattar den speciellt då man läst klart boken. Fin. Fin. Fint.

Och så som hon har lyckats med June och Day så uppskattar jag minst lika mycket alla bikaraktärer. Man verkligen älskar eller hatar dom och det känns som att man känner dom väldigt bra dom med. Hon lyckas verkligen förmedla känsla med alla personer i boken. Dom betyder minst lika mycket för en som huvudkaraktärerna.

Betyg:

Recension - Allegiant.

Titel: Allegiant (Divergent, #3).
Författare: Veronica Roth.
Antal sidor: 526.
Språk: Engelska.
Omläsning: Nej.

The faction-based society that Tris Prior once believed in is shattered—fractured by violence and power struggles and scarred by loss and betrayal. So when offered a chance to explore the world past the limits she’s known, Tris is ready. Perhaps beyond the fence, she and Tobias will find a simple new life together, free from complicated lies, tangled loyalties, and painful memories.

Handling och tankar:
Jag blev besviken på denna bok, det blev jag. Tyävrr. Jag tyckte att boken kunde vara väldigt seg på vissa ställen och saknade den spänning som dom tidigare två böckerna innehållit enligt mig. Factionsamhället tycker jag var mycket mer intressant än det som var utanför factionsamhället. Först var det intressant att se vad som fanns där ute men då man väl fått veta allt blev det lite tråkigt tycker jag.

Sen är jag lite less alla dessa kärlekshistorier och draman och att det blir bråk och småtjaffs hela tiden. Jag tycker om att läsa om kärlek, men mer som i första boken då det var med kärlek men ändå låg fokuset på annat. Det övertog inte allt. Och då älskade jag att läsa om Tris och Four men nu tycker jag bara det var jobbigt nästan.

Även om jag blev besviken på denna bok och att den kunde ha sina sega partier så var det ändå en bok som gick snabbt att läsa trots sina 500 sidor. Så helt ointressant var den ju inte utan jag tycker helt enkelt om dom tidigare böckerna mycker mer så hade höga förväntningar på denna som den då tyvärr inte levde upp till. Dock har många skrivit lite mer negativa recensioner än positiva om denna bok (i alla fall dom jag har läst), att dom blev besvikna, så det kan mycket väl vara så att jag gick in med lite negativ inställning och att det påverkade mitt läsande.

Sen bara en liten tanke sådär jag hade medan jag läste, hur dom flesta som jobbar med den genetiska forskningen och dom flesta GP ser och behandlar alla GD påminner lite om AVK och judarna. Hur fattigt alla GD lever, bor i "slummen" typ och får ingen hjälp, "alla GD är under oss" ungefär. Men jag är glad att alla i boken inte tyckte så, till exempel Tris, hon såg hur fel det var att behandla dom så!

Sist men inte mist, det stora som hände i slutet, det var som att jag läste det men att det inte riktigt sjönk in. Att det som var "nä men inte är det så utan allt är som vanligt". Hade det sjunkit in då jag läste det hade jag nog gråtit riktigt ordentligt. Men om jag skulle läsa om boken eller om jag skulle se filmen om den fanns skulle jag nog definitiv gråta. Inte för att jag är en sån som har lätt för att gråta men ändå. För då Tris böt med Caleb var jag verkligen inne i boken och då ville jag nästan gråta men då la jag ifrån mig boken för att jag skulle vara med kompisar och sen då jag fortsatte läsa var jag helt enkelt inte riktigt inne i den, tyvärr.

Karaktärer:
Tidigare har jag verkligen tyckt om Tris men i denna bok så störde jag mig på henne väldigt ofta. Hon skulle alltid ha rätt och om man inte höll med henne blev hon sur. Även om hon kanske hade rätt ibland kunde man ju inte vara säker på om det verkligen var så eller inte. Alla måste få göra sina egna misstag även om det här var ett dåligt sådant. Som Tobias säger: "I respect you more than anyone. But right now I'm wondering what bothers you more, that I made a stupid decision or that I didn't make your decision."

Samtidigt som jag kan störa mig på henne så är hon ändå väldigt smart Tris som förstår att det inte bara är generna som gör att folk gör som dom gör. T.ex. när dom är i The Fringe och dom som bor där hotar Tris och dom för att dom tror Tris och alla är soldater, då säger dom andra som är med Tris att det är för att dom är GD som dom beter sig såhär, men Tris förstår att det är dom själva, alla som är "över" GD som gjort att dom beter sig som dom gör. Dom måste ju överleva! Dom får ingen mat, lever dåligt, då och då kommer folk och tar dom (för experiment) och dödar dom! Vem är det egentligen som har gjort att GD beter sig såhär? Ja inte är det då bara deras gener i alla fall!

Och till sist vill jag bara säga att trots allt så Tris, she's very brave. The End.

Betyg:
Om jag läser om den och är mer "inne" i boken i slutet så kanske betyget blir annorlunda.

Böcker lästa under 2014.

Jag kommer att fylla på listan allt eftersom. Klicka på [X] för recension.

Januari - 1594 sidor
1. Wolfsbane - Andrea Cremer (390)
2. Allegiant - Veronica Roth (526) [X]
3. Champion - Marie Lu (369) [X]
4. Harry Potter and the Sorcerer's Stone - J.K. Rowling (309)

Februari 2474 sidor
5. Days of Blood and Starlight - Laini Taylor (513)
6. Harry Potter and the Chamber of Secrets - J.K. Rowling (341)
7. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban - J.K. Rowling (435)
8. Beautiful Redemption - Margaret Stohl & Kami Garcia (451)
9. Harry Potter and the Goblet of Fire - J.K. Rowling (734)

Mars 2281 sidor
10. Harry Potter and the Order of the Phoenix - J.K. Rowling (870)
11. Harry Potter and the Half-Blood Prince - J.K. Rowling (652)
12. Harry Potter and the Deathly Hallows - J.K. Rowling (759)

April 560 sidor
13. Gone - Michael Grant (560)

Maj 1414 sidor
14. Eld - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren (634)
15. A Game of Thrones - George R.R. Martin (780)

Juni 1163 sidor
16. Cress - Marissa Meyer (550)
17. Dreams of Gods and Monsters - Laini Taylor (613)

Augusti 1156 sidor
18. City of Heavenly Fire - Cassanda Clare (733)
19. Along for the Ride - Sarah Dessen (383)

September 1293 sidor
20. A Clash of Kings - George R.R. Martin (873)
21. The Fiery Heart - Richelle Mead (420)

November 1020 sidor
22. Lola and the Boy Next Door - Stephanie Perkins (338)
23. Fire - Kristin Cashore (384)
24. Uncommon Criminals - Ally Carter (298)

December 1794 sidor
25. Silver Shadows - Richelle Mead (380)
26. The Young Elites - Marie Lu (355)
27. Bitterblue - Kristin Cashore (539)
28. Paper Towns - John Green (305)
29. An Abundance of Katherines - John Green (215)

Sammanlagda lästa sidor: 14749 (857 sidor mindre läst än föregående år)

Bästa böckerna 2013.

Här kommer mina sex stycken favoriter som jag läste 2013. Omläsningar räknas inte. Jag hoppas på att det kommer bli ännu fler som jag verkligen, verkligen tycker om detta år! Till exempel 2011 hade jag hela 15 stycken, men då läste jag ju ganska mycket mer också än vad jag gjorde nu.

Bästa böcker 2013:

• Legend - Marie Lu • Prodigy - Marie Lu • Clockwork Princess - Cassandra Clare •

• Cinder - Marissa Meyer • Scarlet - Marissa Meyer • Daughter of Smoke and Bone - Laini Taylor •

Mål 2014.

Här kommer då en utvärdering av målen jag hade under 2013 - hur det gick med dom, och sen kommer även mina mål för 2014.

Böckerna med fet text är de som jag inte läste under året 2013!
  • Last Sacrifice - Richelle Mead
  • The Host - Stephenie Meyer
  • Clockwork Princess - Cassandra Clare
  • Tredje Divergent boken (dock läser jag denna just nu så, inte så långt efter i alla fall)
  • Någonting av Sarah Dessen
  • The Scorch Trials - James Dashner
  • Alla mina olästa böcker hemma (bild här under)

Gone, Wolfsbane och Eld är de böcker som jag inte läste under 2013, annars så hann jag med alla andra!

Inför 2014 har jag egentligen inga mål. Som det blev under 2013 - jag läste när jag kände för det och hade ingen press på mig själv, och det blev väl kanske inte sådär jättemånga böcker läst, men jag mådde bra av det! Jag läste även många fortsättningar samtidigt som jag påbörjade nya serier / läste ensamstående böcker. Tidigare år har det även vart så att har jag läst en bok i en serie no matter hur dålig den första boken var så har jag alltid fortsatt om det vart en populär serie, men i år så ifall jag läst en dålig bok som har fortsättningar så har jag inte lagt till dom fortsättningarna i min goodreads lista, så det är skönt! Så egentligen är det väl lite så mitt 2014 ska bli - ingen press på mig själv och jag läser det jag vill, och vad det blir återstår att se!

Årssammanfattning 2013.

Här kommer då min sammanfattning av böcker som jag läst under året 2013. Jag kommer även göra ett inlägg om målen jag hade inför 2013 och hur det gick och vilka mål jag kommer ha under 2014 om jag kommer ha några överhuvudtaget!

Lästa böcker: 38
Omlästa: 4
Engelska: 29