Recension - Divergent.

Titel: Divergent (Divergent, #1).
Författare: Veronica Roth.
Antal sidor: 487.
Språk: Engelska.
Omläsning: Ja.
 
When sixteen-year-old Tris makes her choice. She cannot foresee how drastically her life will change. Or that the perfect society in which she lives is about to unfold into a dystopian world of electrifying decisions, stunning consequences, heartbreaking betrayals and unexpected romance.
 
Handling och tankar:
Positivt överraskad blev jag! Eller "överraskad och överraskad", det var ju en omläsning så visste ju såklart vad som skulle hända, men den var ännu bättre än jag minns! Första gången som jag läste denna bok blev jag lite besviken, om än den fortfarande var riktigt bra, på grund av all hype kring boken så då hade jag overkligt höga förväntningar på den och då förstår man ju hur det oftast blir då man är färdig.
 
Abnegation - blev bara irriterad hela tiden på att det ska vara si och så och du får inte prata då och då och bla bla bla. Okej, jag fattar varför den gruppen finns, men den känns så instängd på något sätt och visst gör den nytta, men hade jag varit tvungen att läsa om Abnegation i stället för Dauntless hela boken hade jag blivit galen. Även om de flesta personer i Abnegation är väldigt fina, så kan det bli väldigt tråkigt. Och om jag skulle välja något "fack" som jag själv passar bäst in i så måste det nog vara Amity (de fridfulla), även om Dauntless verkar roligt förutom då man ska slå ner varandra!
 
Det var ett bra och lättläst språk, som man verkligen fastnade för. Boken innehåller även mycket spänning och det är hela tiden någonting på gång så man blir aldrig less att läsa. Jag tycker även om världen som Roth har skapat väldigt mycket! Riktigt bra gjort!
 
"We believe in ordinary acts of bravery, in the courage that drives one person to stand up for another."
 
Karaktärer:
Tris - en karaktär som jag tycker om väldigt, väldigt mycket! Jag tycker speciellt om hennes utveckling i boken. Hon är inte som karaktärer som ofta kan bli lite löjliga ibland eller så utan tycker hon något så tycker hon det, och är det någonting dåligt så behöver hon inte säga det, och hon säger överhuvudtaget inte onödiga saker bara för att säga dom. TACK, en sånn karaktär var precis vad jag behövde!
 
Four - nom nom. Han tycker jag också om väldigt mycket och han är en bra manlig karaktär.
 
Betyg:


Kommentarer
Sara - en bokblogg

Divergent och Insurgent är så himla bra! :)

2012-10-07 @ 15:52:43
URL: http://uggsdotter.blogg.se/
eve - min bok och jag

Jag älskar Divergent, den är så bra! Insurgent står nu i hyllan och väntar på att bli läst! :D

2012-10-22 @ 13:48:52
URL: http://minbokochjag.blogspot.se/
Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

Känns som att jag är den sista bokbloggaren i världen som inte har läst denna :P

Får beställa den snart =)

Svar: Det borde du absolut göra! Divergent är så. himla. bra. Det enda som kan vara är att du har för höga förväntningar och att dom är så höga då alla verkligen totalt älskar den att du inte tycker den är riktigt lika bra som den skulle kunna vara! Fast det är ju bara hoppas på det bästa! ;D
Sanna Öhman

2012-11-06 @ 10:25:33
URL: http://schitzo-cookie.blogspot.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback