Recension - Matched.

Titel: Matched (Matched, #1).
Författare: Ally Condie.
Antal sidor: 366.
Språk: Engelska.
Omläsning: Nej.

Cassia has always trusted the Society to make the right choices for her: what to read, what to watch, what to believe. So when Xander's face appears on-screen at her Matching ceremony, Cassia knows with complete certainty that he is her ideal mate... until she sees Ky Markham's face flash for an instant before the screen fades to black.

The Society tells her it's a glitch, a rare malfunction, and that she should focus on the happy life she's destined to lead with Xander. But Cassia can't stop thinking about Ky, and as they slowly fall in love, Cassia begins to doubt the Society's infallibility and is faced with an impossible choice: between Xander and Ky, between the only life she's known and a path that no one else has dared to follow.


Handling och tankar:
Vet inte riktigt vad jag tycker om denna bok. Jag förväntade mig någonting mer än vad det var. Det var inte tillräckligt med spänning i boken, action. När jag tänker tillbaka så bestod största delen av att inte så mycket hände, utan bara att Cassia var med Ky. I början och slutet var det mycket mer intressant och då tyckte jag om boken, men 2/3 var bara.. platt.

Någonting jag gillar med Matched är Cassias utveckling. Att hon börjar inse och förstå hur "fångade" de är, att de inte har något val till att göra vad de vill. Hur styrda det är av the Officials. För först tycker hon det är bra så som deras samhälle är, men sen för varje sida man läser så märker man hur hon och hennes tankar och åsikter ändras.

En annan sak jag gillar är att Cassias kärlek för Ky inte bara sa POFF och sen var hon jättekär, som i många böcker, utan man får verkligen följa med och se allt eftersom hur hennes kärlek för honom växer.

Karaktärer:
Jag tycker Cassia var en sådär huvudperson. Som jag sa tidigare tycker jag om hennes utveckling, men annars, nja. Finns andra jag tycker om mycket bättre. Hon var lite halft platt sådär.
Xander gillar jag verkligen! Han verkar vara en så himla söt och omtänksam och givmild person. Det är ett speciellt ord jag letar efter för att förklara honom men jag kommer inte på det just nu! Give me more!!

Övrigt:
Jag vet verkligen inte om jag ska läsa fortsättning eller inte. Om den kommer vara i samma takt som den här kommer jag nog inte vilja läsa den. Dock känns det som att Crossed kommer vara bättre än Matched eftersom det som var segt men samtidigt bra var då Cassias och Kys kärlek böggs upp, och nu finns den redan där så därför kommer jag nog ge fortsättning en chans, men är inte säker!

Betyg:




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback