My treasure.

Emancipation Proclamation - vad är det?
 
Jag har skrivit om detta en gång förut men jag känner att jag måste göra det igen. En del kanske känner igen det som slavarnas frigörelse i USA, men det jag pratar om är en fanfic som hade just det namnet. Hade, inte har. Ägaren har raderat fanficen men det går att leta reda på den på andra sidor ändå - fast den där fanficen har gjorts om till en bok som heter Sempre fast som är mycket kortare än pdf filen på datorn som var över 2000 A4-sidor. Sen har den ju såklart redigerats och gjorts mer "lämpligare" för en bok eftersom fanficen var (rated) M, tror jag då i alla fall men är inte säker eftersom jag inte läst boken ännu.
 
Jag läste EP förra sommaren och jag har aldrig påverkats så mycket av en bok som denna. Ja, en bok, för den påminner mycket mer om det än om en fanfic. Karaktärerna har samma namn som personerna i Twilight, men VÄNTA, där slutar alla liknelser! Eller Rose är tillsammans med Emmett osv., det är väl det som också är samma. Hon som skrev EP valde antagligen just Twilight (hon kunde ha tagit vilken bok som helst) för att de böckerna är så kända. Det här är en "verklighetsbok", alltså ingenting övernaturligt. Alla är människor i denna bok, Bella är en slav och Edwards familj tillhör maffian - och där börjar allting. Det går inte ens att förklara allting som händer i denna berättelse för det är så himla mycket och för att jag inte skulle kunna göra boken rättvisa, man skulle kunna dela in den i fyra böcker om man så vill för att det händer så mycket.
 
Jag har gråtit, varit full av lycka, blivit sårad, förkrossad och förtvivlad, och så mycket mer av denna bok. Denna fina bok. Som jag sa tidigare har den påverkat mig på ett sätt som ingen bok någonsin gjort förut. Den är inte lik någon annan berättelse, den är sorterad i sin kategori. Både för budskapet och vad den för fram, skrivsättet och alla känslor och för att den är så annorlunda på sitt egna lilla vis.
 
Som jag skrev i nått av styckena så har denna fanfiction gjorts om till en bok. Författaren har skrivit om allting från början och säger själv att man inte ska tro att det är exakt samma bok med endast namnbyten. Den är naturligtvis mycket kortare än fanficen och annorlunda ändå även om det är samma koncept. Jag har själv inte läst den ännu men den har varit på min att köpa lista ändå sedan det kom ut information om boken. Sempre - J.M. Darhower är namnet och författaren. Länk till bokens hemsida. Även om det är samma fast annorlunda tror jag aldrig att den kommer kunna vara i närheten av lika bra som EP, men jag hoppas att jag kommer älska den ändå. Jag rekommenderar STARKT att läsa denna underbara historia av Kharizzmatik (här är en länk till en sida där ni kan kommentera med eran mail att ni vill ha EP för då sickar en som heter Debbie den till er), för det säger jag bara - den kommer säkert förändra er också och den kommer definitivt sätta sig fast i era hjärnor för en lång tid framåt!
 
Det jag försöker få sagt med detta inlägg är att LÄS DEN! Läs den, läs den, läs den. Den är så värd allas tid. Varenda sida är guld. Jag hade tänkt lägga ut här vad jag skrev om EP på goodreads direkt efter jag var färdig med fanficen men märker nu att det tagits bort och att jag tydligen inte ens läst boken enligt GR, men jag kommer ihåg att det endast var positiv kritik och att jag kände mig tom efteråt - för att jag fått vara med och uppleva så mycket och att det nu var slut. Jag ville inte lämna deras liv. Denna fantastiska berättelse. ♥
 
 
Ursäkta för långt inlägg.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback