Recension - Harry Potter och den flammande bägaren.

Titel: Harry Potter och den flammande bägaren (Harry Potter, #4).
Författare: J.K. Rowling.
Antal sidor: 752.
Språk: Svenska.
Omläsning: Nej.

En natt vaknar Harry Potter av att ärret i pannan brinner som eld - ett säkert tecken på att Lord Voldemort befinner sig i närheten. Harry får snart annat att tänka på när världsmästerskapen i quidditch går av stapeln. Och när sommarlovet är slut väntar en överraskning: tillsammans med två andra trollkarlsskolor, Durmstrang och Beauxbatons, ska Hogwarts tävla i en mytomspunnen trekamp. Bara en från varje skola får delta. Alla är lika spända på vems namn som kommer att dras ur den flammande bägaren.


Handling och tankar:
Handlingen är så sjukt bra. Kan inte riktigt förstå var Rowling får all denna fantasi ifrån? Hur kan man komma på något som det här? Världen som hon skapat är helt otrolig! 
Händelserna och helt enkelt allting i boken löper på så bra genom hela alltet. Ren magi! Inte en enda sida vad dålig! Man märker även att Rowling skriver lite mer "vuxet" nu än vad hon gjorde i de föregående böckerna, men jag har ju hört förut att det är så, som att man ska "växa" med serien och det tycker jag är riktigt smart tänkt.

Jag tycker det är kul att man får veta lite mer om andra skolor, för det har jag inte riktigt tänkt på tidigare. Jag har sett filmen men det var inte förens nu som jag riktigt förstod att det finns ju faktiskt många andra skolor än Hogwarts. Det är även många andra saker man förstår och tänker på nu än på då man bara hade sett filmerna, för då kunde många saker var lite luddiga, alltså att man tänkte "varför är det såhär?",  men då man läser böckerna förstår man verkligen allting
Med många böcker som blivit film tycker jag ofta att böckerna endast var lite bättre, men i det här fallet så tycker jag faktiskt att böckerna är mycket bättre, även om filmerna också är superbra. Så Rowling har verkligen lyckats. Den förtrollade mig!

Karaktärer:
Älskar verkligen Harrys karaktär. Han är så himla.. gullig.. på något sätt och han är så otroligt stark! Han går igenom så jäkla mycket men klarar sig ändå och kommer bara ut ännu starkare. Harry blir glad för de lilla sakerna och man märker verkligen hur lycklig han är då han är hos Weasleys, man blir själv otroligt glad bara av att läsa om det! Jag gilllar även Harrys, Rons, och Hermiones vänskap väldigt mycket. Den är unik. Dock tänker jag mig dom och Draco av någon anledning fortfarande som små, vet ej varför!

Måste även säga att Dumbledore är så himla härlig/cool! Han vet verkligen vad han håller på med och han har koll på allting runt omkring sig. Han är så himla... mäktig! Dumbledore FTW!

Övrigt:
Ahh, blev så sur på Fudge i slutet! Jag kokade verkligen inombords. Ville bara kasta boken i väggen. Sen måste jag även säga att det var väldigt roligt att läsa om husalferna och att man även fick reda på lite mer om dom. Sist men inte minst så om jag ska hitta någonting negetivt med boken så var det att kapitlena var liiite för långa ibland, och det är allt jag kan komma på.
Egentligen vill jag skrriva mycket mer om denna bok men recensionen är redan nog lång så den får sluta här!

Betyg:



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback