Recension - Harry Potter och Fången från Azkaban.

Titel: Harry Potter och Fången från Azkaban (Harry Potter, #3).
Författare: J.K. Rowling.
Antal sidor: 532.
Språk: Svenska.
Omläsning: Ja.
 
Harry Potter går sitt tredje år på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom. Ingenting är sig likt. Sirius Black, den ökände massmördaren som suttit i fängelse i tolv år, är på rymmen. Det sägs att han är på väg mot Hogwarts. De grymma fångvaktarna från Azkaban har kallats in för att hålla vakt. Harry Potter går inte säker, inte ens bland sina vänner... Men han är fast besluten att lösa mysteriet med Sirius Black. 
 
Handling och tankar:
Någonting som jag tänkte på i början av boken var att då Rowling återberättar vad som hänt i tidigare böcker så gör hon inte det på ett irriterande sätt (som i VA, tycker speciellt det första kapitlet i varje bok är ganska irriterande för att det inte händer någonting förutom att hon återberättar, annars älskar jag ju den serien men just det), utan Rowling "smyger" som in informationen och det är ett stort plus för mig eftersom det då blir en roligare läsning.
 
Nu då man läser om boken, eller detta gäller alla böcker i serien, så tar man emot all text på ett helt annat sätt. Man förstår saker mycket bättre, såklart, och en del händelser som man inte tänkte på tidigare får större betydelse för att man vet att det i sin tur kanske har större betydelse i någon annan bok i serien.
 
En sak som jag tycker är fantastiskt bra gjort är att det är med så lite kärlek, i alla fall i de första böckerna. Inte för att jag har något emot kärlek (spolier inom parentesen: jag tycker om Harry och Ginny) men det är kul att det fokuserar på något annat än just det, kärlek alltså.
 
Jag ger alltid böckerna en massa beröm, men det är dom verkligen värda! Eller Rowling är det ju som är värd all beröm hon får, för att ha skapat en så grymt bra bokserie. Det här är böcker som man aldrig någonsin kommer bli less, varesig man är gammal, och vill komma ihåg sin barndom, vuxen, ung, barn - sak samma! Då man vill läsa någonting helt perfekt och magiskt, så är det här precis rätt serie!

Karaktärer:
Jag har inte så mycket att säga om karaktärerna som jag inte sagt tidigare! Så om ni vill veta är det bara att kolla på nån av mina tidigare recensioner! Riktigt bra huvudkaraktär, den där Harry Potter.
 
Övrigt:
Nu har jag äntligen skrivit recensioner till alla Harry Potter böckerna! Eftersom jag startade denna blogg i januari och den fjärde HP boken var den första jag skrev i år, så hade jag inte recension på dom tre första, men nu så.
 
Nu har jag ju läst alla böcker på svenska (och dom tre första två gånger) så är det väl ändå dags att läsa på engelska? Vill göra det sjukt mycket, men har nyss gjort en liten beställning fast där fick dom tyvärr inte komma med!
 
Betyg:


Kommentarer
Linnea

Håller verkligen med om VA, första kapitlet är riktigt jobbigt eftersom det i princip bara återberättar vad som hänt tidigare...

2012-08-30 @ 22:27:27
URL: http://liijobooks.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback