Recension - Mockingjay.

Titel: Mockingjay (The Hunger Games, #3).
Författare: Suzanne Collins.
Antal sidor: 390.
Språk: Engelska.
Omläsning: Ja.

Katniss Everdeen, girl on fire, has survived, even though her home has been destroyed. Gale has escaped. Katniss's family is safe. Peeta has been captured by the Capitol. District 13 really does exist. There are rebels. There are new leaders. A revolution is unfolding.

It is by design that Katniss was rescued from the arena in the cruel and haunting Quarter Quell, and it is by design that she has long been part of the revolution without knowing it. District 13 has come out of the shadows and is plotting to overthrow the Capitol. Everyone, it seems, has had a hand in the carefully laid plains--except Katniss.

The success of the rebellion hinges on Katniss's willingness to be a pawn, to accept responsibility for countless lives, and to change the course of the future of Panem. To do this, she must put aside her feelings of anger and distrust. She must become the rebels' Mockingjay--no matter what the personal cost.


Handling och tankar:
Än en gång lyckas Collins med att fånga och överraska mig. Jag som har väldigt svårt för att gråta satt och storlipade sista delen av boken, och lyckas man med det, då är man riktigt bra! Jag känner mig helt tom just nu och vet inte riktigt vart jag ska ta vägen.

Första halvan av boken var inte dålig, men inte lika bra som de två första böckerna i serien och den andra halvan. Det var för lite intressant som hände enligt mig, även om det fanns några inslag som var riktigt bra. Måste dock berömma Collins för hennes skrivsätt och att man får förklaring på allt, eller inte på allt men vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Typ som att om det hänt något nydligt i boken eller kanske att det hände något i de tidigare böckerna som man inte tänkte på så jättemycket i efterhand, får man en förklaring på senare och förstår att det ändå hade en speciell betydelse för hela berättelsen.

Suzanne Collins vet hur man skriver, berättar, fångar läsaren och ja, allt i princip. Sista delen läste jag ut nästan på en gång utan pauser. Så himla bra! Allting bara flyter på och man blir tagen "by surprise" hela tiden. Det här är en sån bok(serie) som man kommer tänka på långt efteråt och som påverkar ens hjärta.

Måste även få ta med det här som Andréa skrev i sin recension om den här boken:
"De två tidigare böckerna är inte deprimerande, de är spännande, aktionfyllda och underhållande. Den här? Alltigenom, fullständigt, åh så deprimerande. På det finaste sättet man kan tänka sig."

Karaktärer:
Katniss bara växer och växer. Så otroligt modig och duktig tjej (eller man borde nästan säga kvinna) som har fått gå igenom så himla mycket men som fortfarande är stark, även om det är otroligt många saker som hon måste bära på. Katniss och Gale, älskar hur de förstår varandra. Inga ord behövs. Deras vänskap är unik och jag gillar den otroligt mycket. Finnick, älskade Finnick. Han och Annie, åååååååh! Helt perfekta! Vet inte vad jag ska ta mig till, älskar deras kärlek något så oerhört. Peeta, Haymitch, Buttercup... åh så många man skulle kunna skriva om!

Övrigt:
Aah, slutet, slutet, slutet. Jises amalia. No words. Vet inte riktigt vad jag ska tycka.

Betyg:
Boken var hur bra som helst, men kan inte ge den fem stjärnor eftersom första delen av boken var lite sämre.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback