Recension - City of Ashes.

Titel: City of Ashes (The Mortal Instruments, #2).
Författare: Cassandra Clare.
Antal sidor: 411.
Språk: Engelska.
Omläsning: Ja.

Someone in New York City is murdering Downworlder children. Is Valentine behind the killings — and if he is, what is he trying to do? When the second of the Mortal Instruments, the Soul-Sword, is stolen, the terrifying Inquisitor arrives to investigate and zooms right in on Jace. How can Clary stop Valentine if Jace is willing to betray everything he believes in to help their father?


Handling och tankar:
Precis som med första boken så var andra halvan betydligt bättre än första. Det tog väldigt lång tid för mig att läsa ut boken, och det var just för att första halvan var så seg enligt mig. Visst hände det saker, men ingenting som riktigt fångade mitt intresse och gav mig den där känslan av att jag måste veta vad som kommer att hända på nästa sida och sidan efter det osv. Men sista delen, WOW, så bra! Kunde inte alls slita mig från boken utan satt med näsan mitt i boken sida efter sida och bara slukade alla ord. Så. Himla. Bra.

Jag älskar bokens värld! Shadowhunters - so awesome! Då det verkligen är bra det jag läser, då fångar verkligen Clares ord en och man dras in i den där otroliga världen. Hon fångar ens intresse och lämnar en massa "mysterier" åt en som man bara måste "lösa", precis som det ska vara!

Jag älskar att läsa om alla Jace/Clary moments, och även scenerna där Valentine är med, då har man aldrig tråkigt. Jag älskar i stort sett alla karaktärer så det är någonting som Clare verkligen lyckats med!

Karaktärer:
Jace, oh Jace! Älskar honom och jag älskar hans kommentarer. Jag älskar även att man får läsa ur hans pov ibland för då får man verkligen veta hur han känner. Ens hjärta blöder helt enkelt för honom.

Jag tycker om Clary, även om jag inte alltid tycker om hennes beslut. Hon är inte en av mina favoritkaraktärer, även om hon är en av dom bättre jag läst om. Måste även säga att jag verkligen tycker om Simon. Hans kommentarer kan man också skratta åt, även som han samtidigt är väldigt klok och godhjärtad.

Magnus och Alec, weeeeeei. Älskar, älskar, älskar dom! Måste även få tillägga att jag tycker om Luke väldigt mycket. Så förstående och verkligen jaa.. förstående på ett väldigt bra sätt, inte så att det blir irriterande utan helt perfekt.

Övrigt:
Något jag inte nämde tidigare var dialogerna i boken, lika älskvärda som alltid!

Betyg:
Tyvärr drar början ner betyget på boken lite, även om den får fyra stjärnor. Hade den varit lika bra och spännande som slutet och andra halvan av boken hade jag definitivt gett den en femma!


 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback