Recension - Just Listen.

Titel: Just Listen.
Författare: Sarah Dessen.
Antal sidor: 371.
Språk: Engelska.
Omläsning: Nej.

Annabel Greene is the girl who has everything. At least, that's what she portrays in her modeling shoots. But Annabel's life is far from perfect. Her friendship with Sophie ended bitterly, and her older sister's eating disorder is weighing down the entire family. Isolated and ostracized at school and at home, Annabel retreats into silent acceptance. Then she meets Owen—intense, music-obsessed, and determined to always tell the truth. And with his guidance, Annabel learns to just listen to herself and gains the courage to speak honestly. But will she be able to tell everyone what really happened the night she and Sophie stopped being friends?

Handling och tankar:
Denna bok ger en många tankeställare och man får ta del av många djupa ord och tankar. Jag gillar den väldigt mycket och den är lättläst och perfekt att läsa på sommaren, om än vilken årstid som helst går minst lika bra. Det är någonting fint över Sarah Dessens böcker, i alla fall över de två böcker som jag har läst av henne - och att omslagen oftast är så himla fina och härliga gör ju bara saken bättre.

Dessen skriver verkligen bra och verklighetstroget, och med det menar jag att karaktärerna är så verkliga och att hon speglar dem väldigt bra och verkligen lyckas få ner det/dem på pappret.

Det som är bra med boken är att Annabels och Owens kärlek inte är av den typen att den är alldeles för överdriven. Just Listen är en kärlekshistoria men en trovärdig sådan, en realistisk en, att deras känslor för varandra liksom smög sig på dom bara. Inte att den exploderade och att de föll för varandra vid första ögonkastet och att de inte beskrev varandra som "perfekt" och "underbar" och att den andre var allt som de kunde tänkt på, you get it!

Karaktärer:
Som jag sa tidigare är det väldigt trovärdiga karaktärer och jag fattade stort tycke för Owen. Även om han inte är någon favoritkaraktär så är det ändå någonting speciellt med honom. Jag tycker om Owens personlighet - ärligheten och sättet han förändrar Annabel på till det bättre. Då vi väl är inne på Annabel så är hon helt okej, inte heller någon favorit men samtidigt en bra huvudkaraktär. Jag tyckte om hennes utveckling, även om jag blev lite irriterad då hon föll tillbak till sitt gamla jag där ett tag, men det löste sig som tur var.

Betyg:
Boken förtjänar helt klart fyra stjärnor, om inte mer, men det kändes ändå inte som att jag kan ge den en femma, vet dock inte riktigt varför!



Kommentarer
Anna - Boktycke

Älskar Dessens böcker men det är rätt tråkigt att tjejhuvudrollerna i hennes böcker måste alltid falla tillbaka till sitt gamla jag ett tag innan de utvecklas vidare. Håller med dig om att Just Listen är en mycket bra bok och passar att läsa året runt.

Svar: Jag har ju endast läst två av hennes böcker än så länge så jag har ju inte så mycket "erfarenhet" av det än, men jag har hört många som sagt det!
Sanna Öhman

2012-06-16 @ 16:49:53
URL: http://boktycke.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback