Recension - Pegasus.

Titel: Pegasus (Pegasus, #1).
Författare: Robin McKinley.
Antal sidor: 404.
Språk: Engelska.
Omläsning: Nej.


Because of a thousand-year-old alliance between humans and pagasi, Princess Sylviianel is ceremonially bound to Ebon, her own Pegasus, on her twelfth birthday. The two species coexist peacefully, despite the language barriers separating them. Humans and pegasi both rely on specially-trained Speaker magicians as the only means of real communication.

But its different for Sylvi and Ebon. They can understand each other. They quickly grow close-so close that their bond becomes a threat to the status quo-and possibly to the future safety of their two nations.


Början av boken var väldigt seg, fattade inte så mycket av vad dom berättade, och jag skulle ha fattat lika lite om än den var skriven på svenska. Men sisådär sextio/sjuttio sidor in i boken blev den lite bättre, men fortfarande lite att jag tvingade mig själv att läsa den, MEN - kring 290 sidor in i boken blev den betydligt bättre, om ändå inte superbra!

Sylviianel heter huvudpersonen i den här boken och en sak jag tycker var lite ok? var att ändå sedan hon och Ebon (hennes pegasus) blev "bundna" har hon velat besöka "the caves" (pegasusarna grottor), och ingen människa har någonsin varit där tidigare, och sen då hon blir den första som får fara dit och väl är där (hennes pappa, kungen, följer med och stannar där en natt och Sylvi i tre veckor) tänker hon hela tiden "Varför följde jag inte med pappa tillbaka? Vad gör jag här ensam?" What's the deal liksom? Det är som om hon går och ältar det hela tiden i stället för att njuta av tiden i pegasusarnas land. Då hon har längtat så mycket efter att få komma dit så blir hon helt till sig då hon är där. Dock blir det bättre efter ett tag!

Ibland har jag även svårt att fatta en del saker. McKinley skriver/förklarar lite konsitgt ibland och sen är det som att han slutar plöstligt och börjar skriva/prata om en annan sak så man hänger inte riktigt med. Man blandar även ihop många karaktärer eftersom dom har så konstiga namn och för att det står om så många olika hela tiden.

Jag kommer inte rekommendera den här boken till någon, ändå om slutet var ganska bra, och jag kommer nog inte att läsa fortsättningen heller!

                               



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback