The Hunger Games - filmrecension.

Nu har även jag sett The Hunger Games och nu kommer lite tankar om filmen.



Jag måste börja med att säga att jag blev lite besviken, även om filmen var jätte jätte bra. Jag försökte att inte ha höga förväntningar på den men såklart fanns dom där ändå. Filmen var verkligen bra, även om böckerna är mycket bättre. Det känns som att dom missar så mycket i filmen, även om jag vet att det är svårt att få med allt. Det är som att de som inte läst böckerna missar så mycket, eller inte förstår saker helt och hållet då de ser filmen.

LÄS INTE DETTA OM DU INTE SETT FILMEN, SPOILERS PÅ HÖG NIVÅ.

Bra med filmen (inte i ordning):

· Seneca Crane och bären i slutet. Hemskt men ändå lite "right back at ya".
· Älskade då de åkte i parad vagnarna och tog varandras händer. Det kändes så mäktigt på något sätt! Jag önskade dock att man hade fått se lite mer av hur de andra distriktens kläder såg ut, samma under intevjuerna.
· Peetas målningar! Nog trodde jag att dom skulle vara bra, men inte så bra, så sjukt duktigt gjort!
· Då man fick se upproret i distrikt 11 efter att Katniss gjort the three fingered salute, so good!
· The reaping scene, då Prim blir dragen och man ser hur rädd hon är och stoppar in skjortan där bak och börjar sakta gå framåt samtidigt som man ser Katniss ansikte och sedan börjar röra sig framåt i chock och sedan ropar "I VOLUNTEER". Rös under hela altet, och sen även då Gale kommer och bär bort Prim.
· Rue som tagit Catos kniv och ligger där i taket och ler, då han anklagar en annan tribute.
· Buttercup var med!!! Weeee!
· De scener som man fick se Gale titta på spelen och hans reaktioner.
· I slutet då dom ska äta bären, och man får se dom på skärmar en snabbis som publiken ser det, aaah, och att dom visade Gale samtidigt!
· Invånarna i huvudstaden. Så coolt!
· Då peeta vinkar åt invånarna då han kommer i tåget, game on liksom!
· Cato i slutet då han säger, "isn't that what they want?" eller någonting sådant, kommer inte riktigt ihåg, att han som försöker visa att han också tycker att det huvudstaden gör inte är okej, eller, jag kan som inte riktigt förklara hur jag menar, för det är inte riktigt så heller, gaah. Okey, skippa den här punkten för jag kan inte riktigt förklara hur det är jag menar. 
· Bärscenen, inte slutet utan då Peeta tror att man kan äta dom och Katniss tror att han har gjort det och är död.
· Willow Shields som Prim, så grymt jävla bra alltså. Skådespelarna i övrigt var också så sjukt bra! Jises.


Dåligt med filmen (inte i ordning):

· Peeta fick behålla sitt ben och i slutet ska han ju hålla på att dö. Whaaat? I stället är det inte så jättestor sak med det utan han och Katniss är ungefär i samma form. Hade även velat se i planet då Katniss vill till Peeta och skriker efter honom men får inte komma till honom utan bärs/dras bort i stället. Då får man verkligen se rädslan från spelen. Dåligt att dom tog bort det! Hade även velat se då dom träffas första gången efter dom kommit ut ur spelen, på intervjun eftersom dom inte träffats innan det.
· Man fick inte riktigt veta att Katniss inte var kär i Peeta "på riktigt", inte alls lika tydligt som i boken. Tycker inte att dom borde ha tagit bort scenen på slutet mellan Katniss och Peeta då han förstår att allt bara var en strategi som hon och Haymitch kommit på, men att för Peeta var alla känslor och allt som hänt på riktigt.
· Hon drogade honom inte då hon skulle hämta medicinen vid the Cornucopia.
· Kärlekshistorian mellan Peeta och Katniss förminskades något så oerhört i filmen. En liten kyss bara, och inte så mycket mer. Blev ganska så besviken där! Alldeles för lite kemi mellan dom två.
· Hoppade över några citat som jag verkligen tycker det borde ha haft med så som: ”You aren’t afraid of fire are you?” av Cinna, ”Here’s som advise, stay alive!” av Haymitch och "it's a big big big day" av Effie (även om den inte hade så stor betydelse) och att Effie inte klagade över att hon tilldelats ett så "dåligt" distrikt.
· Att man inte fick se att Haymitch faktiskt var mer av att "fyllo" än så, att han snabbt nyktrade till liksom. Sen tycker jag att han borde ha varit med på the Reaping och ramlat av scenen och det. Han var dessutom en ganska "charmig" och humoristisk karaktär.
· Åh vad dåligt att dom tog bort att hon inte fick något bröd från distrikt 11. Hade verkligen velat se det, deras tacksamhet efter Katniss farväl av Rue. Det visar ju också att de inte är nöjda med vad huvustaden håller på med.
· Tycker att de borde ha gjort filmen lite mer blodig och våldsam, att den borde ha haft 15-årsgräns. Då skulle man ha förstått hur brutalt allting egentligen är och det skulle definitivt ha höjt filmens betyg ytterligare. Helt enkelt var den lite för barnvänlig.
· Letandet av vatten. Jag tycker faktiskt att de borde ha varit med. I stället hittade hon ett ställe på en gång. Jag vet att dom tog bort det för att det skulle ta alldeles för lång tid och för att de valde att fokusera på andra saker i stället, but still. Borde ha varit lite mer om överlevnad också över huvudtaget.
· Det här läste jag bland kommentarerna på hungergamessweden, så jag kopierar rakt av eftersom jag håller med till 100 procent: "I slutet tycker jag inte att man får se hela allvaret i vad Katniss har gjort mot regimen. Inget tyder egentligen på att en revolt är på väg, att en hotande stämning börjar trycka på eller att det kommer bli svåra konsekvenser."
· Mutanterna skulle ju skapas av de döda spelarna DNA, men det fick man inte veta i filmen.
· Jag tycker att man borde ha fått veta lite mer om distrikt 13.
· Jag tycker att Portia borde ha varit med. Eller jag vet inte om det var hon som var där nästan hela tiden? Men jag tycket att man borde ha fått veta att det var Peetas stylist och så.

SPOILERS SLUT.

Oj, mycket mer på negativa listan än på den positiva, men det är för att det är så många smådetaljer jag var mindre nöjd/onöjd med. På det som är bra tog jag de största händelserna för det mesta och därför blir inte de lika många.
Just då jag hade sett filmen kändes det inte som att jag skulle kunna ge den en fyra, men allting som hade med tre (tre och en halv, tre och sjuttiofemdelar) att göra var för lite. Dock känns det mer som att det är en fyra nu i efterhand. Däremot om jag aldrig läst boken/böckerna innan hade filmen säkert fått en femma.

Det låter verkligen som att jag inte alls tyckte om filmen, och det är inte alls så. Utan jag tyckte om den väldigt mycket, bara det att jag blev lite besviken och det där med några smådetaljer och några lite större saker. Så förstå mig inte fel, för den var verkligen superbra ändå!


Kommentarer
Moa Wirtala

kan säga att den var såååååååååå mycket bättre andra gången!!!!!!!! vi måste se den!!!!!

2012-03-25 @ 22:25:28
URL: http://moaaaw.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback